Jeugdtraining.nl

hockeymeisjesSoccer-KidsWaarschijnlijk doe je al regelmatig aan intervaltraining zonder dat je het weet. Voetbal, hockey en veel andere sporten zijn intervalsporten bij uitstek. Maar mischien wil je gerichter en effectiever trainen om snel een bepaald doel te bereiken. Zoals ook in de tweede helft nog energie overhebben op het hockey veld.

 

Zoals het woord interval al aangeeft gaat het bij interval om afwisseling. Bijvoorbeeld 40 seconden rennen en daarna 80 seconden wandelen. Weer 40 seconden rennen , enz. Je kunt eindeloos variƫren met de tijden, afhankelijk van wat het doel is van de training. Neem atletiek. Iemand die traint voor de 100 meter sprint zal anders trainen dan wanneer het doel de 400 meter loop is. Dat heeft te maken met de verschillende energiesystemen die je lichaam gebruikt. Dat is verder niet zo belangrijk maar als je er meer van wilt weten dan kun je daar hier meer over lezen: Energiesystemen

Een vorm van intervaltraining met een eigen naam is Tabata. Het gaat daarbij om telkens 20 seconden (bijna) voluit gaan gevolgd door 10 seconden rust. Dan weer 20 sec snel, 10 sec rust. In totaal 8 x. Dus 4 minuten. Het is een effective training maar wel heel intensief. Niet iets wat je dagelijks moet doen.

Gaat het niet om een specifieke sport maar is het doel gewoon om het uithoudingsvermogen te verbeteren, dan kan de intervaltraining weer anders zijn. Het hoeft ook niet elke training hetzelfde te zijn. Je kunt zelfs interval en duurtraining afwisselen. Je trainer zal samen met jou moeten achterhalen wat je precies wilt bereiken en daar de training op afstemmen. Wat je wel en niet leuk vindt om te doen speelt ook mee.

Een intervaltraining kan ook het logische gevolg zijn van de omgeving waarin je traint. Als je bijvoorbeeld in de duinen of in een heuvelachtige omgeving loopt of fietst dan ga je vanzelf sneller en langzamer. kindergartenEen dergelijke training staat ook wel bekend als Fartlek (= Zweeds voor vaartspel). Op de pagina Nuttige apps vind je een handige timer om intervallen in te stellen op je smartphone.

Wist je trouwens dat interval voor de mens een heel natuurlijke vorm van bewegen is. Ga maar eens naar spelende kinderen kijken op een schoolplein van een kleuter- of basisschool. Die doen niets anders dan rennen, stoppen en weer rennen.