Jeugdtraining.nl

girl cyclistDuurtraining wil zeggen dat je langere afstanden loopt, fietst, roeit, of wat dan ook. Daarbij heb je meestal gedurende een lange tijd dezelfde snelheid. Veel sporters vinden dat ritme een prettig gevoel als ze eenmaal bezig zijn. Zolang je niet zo snel gaat dat je buiten adem raakt, kun je dit na enige training verassend lang volhouden. De mens is er op gebouwd om langere afstanden te lopen.

Een dergelijke vaste snelheid wordt ook wel steady state genoemd. Hart en longen voeren dan net zoveel zuurstof en voedingsstoffen aan als de spieren nodig hebben. Er ontstaan dus geen tekorten. Vandaar dat je dat, na training, lang kunt volhouden. Een uur lang is geen probleem. Een marathon of een elfstedentocht is weer het andere uiterste.

Specificiteit.

Dat wil zeggen, je wordt beter in dat wat je traint maar niet in andere onderdelen. Als je bijvoorbeeld traint op het lopen van een 400 of 800 meter race wordt je niet beter in het lopen van een 10 km race. Omgekeerd werkt dat net zo. Als je traint voor lange afstanden heb je een prima uithoudingsvermogen voor die afstand maar kom je snelheid tekort bij korte afstanden. De training wordt dus aangepast aan je doel. Niet elke duurtraining is dus hetzelfde. Bij wielrennen geldt hetzelfde. Een sprinter zal geen bergetappe winnen en de bergkoning zit niet vooraan in de massasprint.

 

Fietsen naar schoolDagelijks leven.

Een training hoeft niet voor een sport bedoeld te zijn. Stel je vindt dat je uithoudingsvermogen omhoog moet omdat je 's ochtends telkens buiten adem op school aankomt. Net te laat uit bed gekomen. Duurtraining kan dan een goede optie zijn. Maar ook hier geldt de specificiteit van de training. Als je op 15 minuten fietsen van school woont dan ligt een training in de vorm van 15-20 minuten fietsen op hogere snelheid meer voor de hand dan 1 uur lang rustig rennen.

 

Stationary bikekid-running woodsNu kun je, zeker als het slecht weer is, duurtraining doen in een sportschool. Maar deze training leent zich uitstekend voor lekker buiten zijn. Vraag aan je trainer om een schema dat aansluit bij je doel.

Duurtraining is ook geschikt als ondersteuning bij gewichtsverlies. Lees hier meer over Afvallen