Jeugdtraining.nl

kid-child-runningUithoudingsvermogen

Met uithoudingsvermogen (Cardio Vasculair) bedoelt men meestal het hart-longsysteem. Oftewel het vermogen om voldoende zuurstof en brandstof naar de spieren te kunnen brengen om lang en/of snel te kunnen lopen, fietsen, zwemmen of wat dan ook.
Dat valt op verschillende manieren te trainen.

 

Kids runningBij het trainen van uithoudingsvermogen (ook wel cardio vasculaire training genoemd) wordt automatisch vaak gedacht aan langdurig lopen op een loopband of in de bossen. Of fietsen op de hei of op een hometrainer. De meeste mensen gaan dat dan ook doen als ze fitter willen worden. Sommigen vinden dit erg leuk maar anderen vinden het maar een saaie bedoening.

Maar een Duurtraining is helemaal niet altijd nodig. Er zijn ook andere mogelijkheden om snel fitter te worden. Om een goed trainingsschema op te stellen zal de trainer vragen wat voor een soort uithoudingsvermogen je voor ogen hebt. Is het de bedoeling in de toekomst een 10 km race te lopen dan is een andere training nodig dan wanneer uithoudingsvermogen op het voetbalveld het doel is. bmxEen BMX race (telkens 10 seconden voluit gaan) is weer iets anders. Dit zijn voorbeelden van sportspecifieke trainingen, bedoeld om beter te worden in een bepaalde sport. Maar het kan ook zijn dat het doel is gewoon in het algemeen wat fitter te zijn of gewicht te verliezen. In de meeste gevallen zal een vorm van Interval het meeste en snelste effect hebben. Dus afwisselend snel en langzaam. Lopend, roeiend, steppend, enz. Dat is al heel wat minder saai.