Jeugdtraining.nl

Meisje toestelKrachttraining voor kinderen

Als je sommigen mag geloven is krachtraining voor kinderen nutteloos en gevaarlijk. Dit zijn jammer genoeg hardnekkige fabels. Deze training is juist erg nuttig en bovendien een van de minst blessuregevoelige vormen van sport.

Internet is een prachtig medium maar er is ook een hoop onzin te vinden. Zo zijn over krachttraining nogal wat fabels en horrorverhalen in omloop. Zeker als het om kinderen en jeugdigen gaat. We noemen er een paar.

Krachttraining maakt traag.
Het trainingsschema moet nogal vreemd in elkaar zitten om dat voor elkaar te krijgen! Integendeel, met krachttraining kun je veel sneller worden. Veel voetballers, schaatsers en andere sporters gaan juist daarom naar een sportschool. Een kwestie van het juiste schema en de juiste instructie. De beweging zo snel als het kan uitvoeren.

Kinderen mogen niet aan krachttraining doen.baby weightlifting2
Kinderen doen van nature voortdurend aan krachttraining als ze gewoon spelen. Er is geen specifieke leeftijdsgrens voor krachttraining. Natuurlijk moeten de oefeningen wel op de leeftijd zijn afgestemd. Een kleuter met een halter is geen goed idee. Nu zullen erg jonge kinderen ook weinig interesse hebben in trainen met gewichten. Belangrijk is de vraag of een kind oud genoeg is om een oefening te begrijpen en dan correct uit te voeren. Meestal zal dat vanaf een jaar of 8-9 wel het geval zijn. Net als bij volwassene is het verstandig te beginnen met coretraining om de spieren van de romp en de coördinatie op peil te brengen. En daarna een veelzijdig schema voor alle grote spiergroepen te gebruiken.

Krachttraining bij kinderen verkort de spieren en belemmert daardoor de groei.
Waar dat verhaal vandaan komt is raadselachtig. Er is geen enkele reden te bedenken waarom een spierverkorting door krachttraining bij kinderen zou kunnen optreden.

Krachttraining voor de puberteit heeft helemaal geen zin.
Een klassiek geval van de klepel horen hangen. Nee, voor de puberteit zullen spieren niet veel dikker worden
door een gebrek aan testosteron. En na de puberteit is spiergroei vooal iets wat bij jongens en mannen voorkomt en minder bij meisjes en vrouwen. Maar heel wat sterker door training worden ze in alle gevallen wel degelijk. Dus training om krachttoename te bereiken is ook voor de puberteit wel degelijk zinvol en effectief.
Daarnaast zijn er van krachttraining nog andere effecten te verwachten. Zo zullen de botten bijvoorbeeld steviger worden en heeft het een gunstig effect of het vetgehalte van het lichaam.

groeischijf bijschrift.2Door zware gewichten te gebruiken worden de groeischijven in de botten beschadigd en raakt het skelet misvormt.
Allereerst, wat zijn eigenlijk groeischijven. De groeischijf bevindt zich onder de kop van het bot en maakt lengte groei mogelijk. De schijf zelf bestaat uit kraakbeen en groeit aan de kopzijde. Daarbij wordt de kop naar buiten geduwd waarmee het bot langer wordt. Aan de kant van de schacht van het bot zal het kraakbeen verbenen. Omdat de groeischijf uit kraakbeen bestaat is deze kwetsbaarder dan het bot zelf. Bij extreme druk op de schijf
kan de schijf worden beschadigd. Bijvoorbeeld door een forse klap of door herhaalde zware krachten die erop worden uitgeoefend. Zoals soms bij turners die in trainingen heel vaak van een grote hoogte op de grond landen (afsprong rekstok of ringen). Die landing geeft vaak een behoorlijke klap op je groeischijven. (meer dan 20 x het lichaamsgewicht). Ook een trap of een val kan schade veroorzaken. Bij krachttraining is de druk die op de schijven wordt uitgeoefend minder en ook geleidelijker. Zolang men bij krachttraining niet systematisch gaat werken met gewichten die met maximale inspanning maar 1 of 2 keer te verplaatsen zijn is er geen gevaar. Met dergelijke zware gewichten trainen is doorgaans ook niet erg effectief en komt dan ook niet voor bij jeugdtraining.  Een veilige grens is een gewicht dat men minimaal 8 x kan tillen. Overigens kan het volgens wetenschappelijk onderzoek geen kwaad om onder goede begeleiding maximaal tests te doen. Een maximaal test wil zeggen: bepalen welk gewicht nog net 1 maal verplaatst lan worden. De zogenaamde 1RM. Aangezien die maar sporadisch (een paar keer per jaar) worden uitgevoerd levert dat geen gevaar op. Een goede trainer houdt trainen en testen allemaal in de gaten en zal kinderen nooit zonder toezicht met zware gewichten laten trainen.