Jeugdtraining.nl

cartoon-weight-lifterEr zijn nogal wat verschillene vormen van kracht

Maximale kracht, duurkracht, snelkracht.

En elke soort kracht vereist zijn eigen aanpak.

weightlifterZo valt er te trainen op maximale kracht. Dat wil zeggen een zo groot mogelijk gewicht 1 maal kunnen verplaatsen. Zoals in diverse krachtsporten. Denk aan gewichtsheffen. Of in het dagelijks leven bij een verhuizing een heel zware kast optillen. Snelheid is daarbij onbelangrijk. Als iets heel zwaar is gaat het per definitie heel langzaam. Maar vaak is juist ook de snelheid waarmee een bepaald gewicht kan worden verplaatst van belang. Bij kogelstoten of speerwerpen bijvoorbeeld. 

Soccer Youth Goal KeeperHet gewicht dat verplaatst moet worden is niet altijd een gewicht maar kan ook je eigen lichaam zijn. De start van een 100 meter sprint bijvoorbeeld is een zeer krachtig en explosief gebeuren. Niet voor niets zijn sprinters zeer gespierd. Dit wordt explosieve kracht genoemd. Ook een keeper die hoog moet kunnen opspringen gebruikt explosieve kracht. Veel kracht gebruiken om veel snelheid te genereren.

kidrun255x483Als je eenmaal gestart bent op de 100 meter sprint met je de snelheid kunnen vasthouden. Dat is snelkracht. De spieren bewegen dan in een hoog tempo.

Soms gaat het juist om hoe lang iets vol te houden is. Dan gaat het om duurkracht. 89795024Handje drukken met iemand die even sterk is, is een goed voorbeeld. Diegene die het minst snel vermoeid raakt wint. Er zijn ook nog allerlei tussenvormen. Alle vormen van kracht zijn gericht te trainen maar vergen wel elk een eigen aanpak.