Jeugdtraining.nl

timthumb.phpCoretraining, lenigheid, balans en coördinatie vormen de basis.

De belangrijkste zaken moeten het eerst worden aangepakt.
Een logische volgorde is om allereest de rompspieren te verstreken
en de lenigheid, balans en coördinatie te verbeteren.

Daarna kan de training veel effectiever worden aangepakt.

rpm-youth-fitness-1BicepsCoretraining

Veel mannen (dames zijn doorgaans veel wijzer) zijn gefocust op hun biceps en gaan die flink trainen. Nu kan dat vaak indrukwekkend ogen maar een beetje vreemd is het wel. Immers, de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Met een sterke biceps is het moeilijk zware dozen te tillen als je door zwakke rugspieren meteen door de rug gaat. Het is alsof een coach zijn voetbalteam wil versterken door een dure ster-spits aan te kopen terwijl hij het middenveld uit amateurs laat bestaan. Het zal waarschijnlijk geen succesvolle formule zijn.

Het is daarom belangrijk eerst romp van je lichaam te versterken en de coördinatie te verbeteren voordat er met individuele spiergroepen wordt begonnen. Een dergelijke training wordt ook wel core (=kern) training genoemd.

Bij core training worden bijvoorbeeld de buik- en rugspieren versterkt. Daar zijn geen toestellen voor nodig. Er wordt veel met je eigen lichaamsgewicht gewerkt. Ook wordt gekeken naar coördinatie en lenigheid zodat de verdere krachttraining veilig en zonder blessures kan worden uitgevoerd.

Balans (evenwicht), lenigheid & Coördinatie.
Vrijwel elke beweging die je dagelijks maakt is het resultaat van samenwerkende spieren. Probeer maar eens te gaan staan met alleen het gebruik van je dijbeenspieren. Zonder ook tegelijkertijd je kuitspieren en heupspieren (en nog veel meer) aan te spannen, zal dat liggend op de grond eindigen. Het is daarom verstandig om bij krachttraining eerst oefeningen te doen waarbij veel spieren tegelijk worden gebruikt om de coördinatie tussen al die spieren te verbeteren. Ook balans, je evenwicht bewaren, en lenigheid zijn essentieel. Dat kun je met allerlei hulpmiddelen en ook met losse gewichten trainen. Maar ook met alleen je eigen lichaam. Op 1 been staan met je ogen dicht is bijvoorbeeld een goede balansoefening, zeker als je op een onstabiele ondergrond zoals een bosu bal staat.  Pas nadat je basis op orde is kun je aan individuele spieren gaan denken met het gebruik van apparaten.
Core, balans, lenigheid en coördinatie kun je ook buiten de sportschool trainen. Er zijn voor smartphones veel Nuttige apps verkrijgbaar zoals Nike Training Club (gratis)

Coretraining2exercise-female youth sit up EDITCoretraining1