Jeugdtraining.nl

DumbellsKrachttraining.

Nuttig voor jong en oud. Krachttraining gaat niet alleen over krachtopbouw maar ook over snelheid, coördinatie en nog veel meer.
Krachttraining wordt ook veel toegepast in andere sporten.

 

imageshf-boy-weights-520Nee, krachttraining is niet alleen iets voor gespierde mannen. Integendeel. Het is nuttig voor iedereen. Tegenwoordig zijn we van alle gemakken voorzien.(Auto, lift, elektrische apparatuur). Het is maar zelden dat we ons in het dagelijks leven echt zwaar moeten inspannen. Voor vrijwel alles hebben we wel een oplossing die ons het werk uit handen neemt. Gemak dient de mens, toch? Maar dat heeft wel een keerzijde. We worden er niet sterker en fitter op. Als we dan een keer echt onze kracht nodig hebben zijn we sneller moe en lopen we meer kans op blessures. Wie kan zonder rugklachten de hele tuin omspitten? Gemiddeld heeft de jeugd van nu minder spierkracht dan de jeugd van bijvoorbeeld 50 jaar geleden.

Wat is kracht? En wat is vermogen?

Kracht is maar net wat je eronder verstaat. Er zijn namelijk diverse soorten kracht. Van het maximale gewicht dat je kunt tillen tot iets heel lang kunnen volhouden. Lees daar meer over op de pagina Krachtvormen. Maar eigenlijk bedoelen we in de meeste gevallen vermogen.

Mountain bikingHet begrip vermogen ken je misschien uit de natuurkunde lessen. Vermogen = kracht x snelheid. Anders gezegd de hoeveelheid arbeid die je per seconde kunt leveren. Bij vrijwel alles waarbij je je spieren gebruikt is het vermogen dat je kunt leveren bepalend voor hoe goed het gaat. Een steile brug of berg opfietsen bijvoorbeeld.
Je kunt door training op drie manieren het vermogen vehogen. Door meer kracht, meer snelheid, of beide.
Als je versnellingen op je fiets hebt je kun je het verband tussen vermogen, kracht en snelheid snel zelf testen.
Hoe snel je boven op die steile brug komt is afhankelijk van je maximale vermogen. Je kunt vermogen leveren door een zwaar verzet kiezen en veel kracht gebruiken. Dan zullen de trappers langzaam rondgaan. Je kunt voor hetzelfde vermogen ook een licht verzet kiezen. Dan moet je sneller trappen maar heb je ook minder kracht nodig. Je zult zelf merken dat er een optimale verhouding tussen kracht en snelheid is waarbij je het meeste vermogen kunt leveren. En dus het snelste boven bent. Die verhouding is iets verschillend voor verschillende personen. Bij de meeste fietsers is het zo dat het maximale vermogen geleverd kan worden als de trappers tussen 70 en 90 maal per minuut rondgaan. Bij professionele wielrenners kan dat anders zijn.

Hoe belangrijk vermogen is blijkt wel uit het feit dat bij auto's niemand het ooit heeft over de kracht de een motor kan leveren (in Newtonmeter) maar altijd over het maximale vermogen. Uitgedrukt in Paardekrachten (PK) of Kilowatt (KW).
Een leuk weetje: als je 100 kg in 1 seconde 1 meter optilt lever je ongeveer 1 KW aan vermogen. Om precies te zijn 0,981 KW. Dat is ongeveer 1,34 PK.

Wat is krachttraining?
Al naar gelang wat het uiteindelijke doel is dat met de training bereikt moet worden kan de trainer een keuze maken voor een bepaalde vorm van training. Doel kan iets in het dagelijks leven zijn. Bijvoorbeeld makkelijker die steile brug op kunnen fietsen. Eenvoudiger met sterkere beenspieren omdat meer kracht bij dezelfde trapsnelheid dus meer vermogen oplevert.

Trainen om alledaagse taken met minder inspanning te kunnen volbrengen wordt vaak functionele training genoemd. De training heeft een functie, een doel.
Het kan ook zijn dat voor een bepaalde sport die beoefend wordt meer kracht of vermogen nodig is. Meer persoonlijke duels op het veld winnen. Of een bal verder kunnen werpen of trappen. Dit valt onder de noemer sportspecifieke training. Ook dit is een vorm van functionele training.

Welke vorm  van training voor jou het meest geschikt is en welke soort kracht je het best kunt ontwikkelen kun je samen met je trainer ontdekken.

Wat je ook gaat trainen, het is belangrijk dat je eerst de basis op orde brengt.