Jeugdtraining.nl

Fitness

Met fitness wordt een wat minder intensive vorm van training bedoeld. Dat kan zowel gericht zijn op uithoudingsvermogen als op kracht.
Vaak zal het een mengeling van beide zijn. Ideaal om gewoon wat fitter te worden.

goodlife-fitness-for-teensFitness is niet alleen ideaal voor iedereen die fitter wil worden, het is ook een prima keuze voor gewichtsverlies. In de meeste gevallen zal het bij fitness gaan om zowel uithoudingsvermogen (oftewel cardio vasculaire training) als om een wat lichtere vorm van krachttraining. Prima geschikt om het hele lichaam in conditie te krijgen en te houden. Ook topsporters maken wel gebruik van fitness. Bijvoorbeeld na het wedstrijdseizoen wanneer er niet meer zwaar getraind wordt. Fitness is dan geschikt om in conditie te blijven.

Het verschil met andere trainingsvormen is de intensiteit. Bij fitness is het de bedoeling dat je vermoeid raakt maar je gaat daarbij niet zover als bij cardio of krachttraining voor (top)sporters.

Om een idee te geven, bij krachttraining bedoeld om de kracht duidelijk te verhogen zullen de laatste paar herhalingen erg veel moeite moeten kosten om uit te voeren. Met een vakterm heet dat spierfalen. De spieren zijn zo vermoeid dat de laatste herhaling eigenlijk niet meer goed uitgevoerd kan worden. Alleen nog op een geforceerde manier. (Forced reps). Bij fitness ga je niet zover maar stop je al eerder. Levert ook minder spierpijn op.

Gaat het je om een forse verbetering van je conditie en/of kracht, bevoorbeeld omdat je dat nodig hebt voor de sport die je beoefent, dan zul je eerder voor uithoudingstraining of krachttraining kiezen. Gaat het meer om gewoon wat fitter worden of iets afvallen dan is fitness de eerste keus.
Maar zoals gezegd, het is vooral een verschil in intensiteit. Het is dan ook geen zwart wit verhaal, het loopt in elkaar over.