Jeugdtraining.nl

(Top)sporter worden?
Olympische ringenOf je nu voor je plezier op amateurniveau wilt sporten of als je droomt van een topsportcariëre, in beide gevallen wordt training natuurlijk extra belangrijk. Al is er vanzelfsprekend wel een groot verschil in benodigde tijd tussen trainen voor de lol of voor een Olympische titel. Maar voor beide doelen gelden dezelfde principes om zover mogelijk te komen.

Veelzijdigheid.
Wetenschappers hebben in 2002 aan ruim 800 Amerikaanse Olympische sporters gevraagd wat ertoe heeft bijgedragen dat ze zo goed presteerden. Het rapport heet The Path to Excellence, initial study (1984-1998). Op deze pagina kun je hem vinden.
Anders dan je misschien zou denken zijn de beste sporters juist niet diegenen die zich al vroeg in 1 sport hebben gepecialiseerd. In tegendeel, hoe meer verschillende sporten ze als kinderen beoefenden, des te beter de prestaties in de sport die ze uiteindelijk kozen. Gemiddeld deden ze tot ongeveer hun 18e verjaardag 3 verschillende sporten. Dus wil je ver komen dan moet je veel verschillende sporten beoefenen om je veelzijdig te ontwikkelen. Nu heb je misschien niet de tijd om meerdere sporten tegelijk te doen. En het kost natuurlijk ook geld. Dan is er een goed alternatief in de vorm van een club, sportschool of sportcoach die gespecialiseerd is in een veelzijdige jeugdtraining.

Factoren.
Er zijn heel veel factoren die meespelen bij sport. Je denk misschien in de eerste plaats aan snelheid, uithoudingsvermogen of kracht. Maar dat is maar een klein deel. Van groot belang zijn bijvoorbeeld ook: balans/evenwicht, flexibiliteit, stabiliteit (bv. blijf je staan als er iemand aan je duwt of trekt), reactievermogen, en nog veel meer zaken. Een goede trainer weet welke trainingsvormen het beste zijn voor al die onderdelen en ook wanneer ze het meeste effect hebben.asm-logo-2501
Want wist je dat je op een bepaalde leeftijd veel sneller iets kunt leren dan op een andere leeftijd? En dat dat verschilt per onderdeel. Om twee voorbeelden te geven, ingewikkelde bewegingspatronen leer je het gemakkelijkst tussen je 10e en 12e. Die worden daarom ook wel de Gouden Jaren genoemd. Daarom kun je in die leeftijd gemakkelijk skateboard trucks leren en zullen je ouders dat nooit na kunnen doen. Spiergroei en een flinke kracttoename daarentegen train je het effectiefst vanaf een paar maanden na je groeispurt. Bij de meesten kinderen ligt de groeispurt rond de 14. Maar bij sommigen is het eerder (12) of later (16). Iedereen ontwikkeld zich nu eenmaal in zijn eigen tempo. Dat is de natuur en daar kun je niets aan veranderen. Een goede trainer houdt daar allemaal rekening mee.
Je coach kan het moment van de maximale groeispurt (Peak Height Velocity of PHV in het Engels) bij benadering berekenen op deze pagina. (Copyright: Athletic Skills Model) Voor ouders is het boek (Nederlandstalig) dat verkrijgbaar is op de site van Athletic Skills Model een aanrader.