Jeugdtraining.nl

Meten is weten zegt men altijd. En hoewel er ook heel wat zinloze dingen gemeten en onderzocht worden is het wat het gewicht betreft wel grotendeels waar. Hoe weet je nu wat wel en niet een goed gewicht is. Wel, er zijn richtlijnen voor en twee veel gebruikte zijn de buikomvang en de BMI. Dit laatste staat voor Body Mass Index en het geeft de verhouding tussen lengte en gewicht weer.

skinnymodelthinspiration-3fat-kid-e1339027014363Richtlijnen.
Allereerst, richtlijnen zijn maar richtlijnen. Adviezen, en geen exacte meting van wat goed en fout is. In een sport kan een verschil van 1/100ste van een seconde uitmaken of je wel of niet dat wereldrecord hebt gebroken. Maar bij je lichaamsgewicht is dat niet zo absoluut. Als een BMI van 25 gezond is dan is 25,1 niet ineens ongezond. Verder is je al dan niet dik voelen ook een kwestie van smaak. Wat dat betreft heeft met name de modewereld vreemde gedachtenkronkels over wat mooi is. Nu valt over smaak nooit te twisten maar gezond is dit model zeer zeker niet. Veel te mager zijn is zelfs aanzienlijk riskanter dan overgewicht. Wat dat betreft geeft de modewereld het verkeerde voorbeeld.

Volgens de laatste medische inzichten is een klein beetje overgewicht zelfs gezonder dan wanneer je wat aan de lichte kant bent. Dat is natuurlijk geen vrijbrief om dan maar eens flink door te eten.

Meetmethoden.

De beste meetmethoden meten het vetgehalte van je lichaam. Dat kan op een paar manieren. Een dietist zal de dikte van huidplooien meten. Dat geeft een betrouwbaar beeld. Maar er is wel ervaring voor nodig om dat goed te doen. Dus niet zo makkelijk voor thuisgebruik. Er zijn ook weegschalen die een vetpercentage weergeven. Die weegschalen meten echter niet echt het vetgehalte maar berekenen het. Dat is minder betrouwbaar. Zo kan het de ene of andere dag veel schelen terwijl je vet echt niet ineens is verdwenen.

Wat een weegschaal wel erg goed kan is het meten van het gewicht. Dat zegt op zich al veel. En als je dan ook nog je lengte weet kun je snel je BMI berekenen. Dat geeft een betrouwbaar beeld.

Buikomvangmeter kleinBoy-Measuring-His-Belly-w-008Wat ook veel wordt toegepast is het meten van de buikomvang. Dat kan met een centimeter maar er zijn ook speciale meters voor in de handel.
Het is wel belangrijk dat je elke meting op exact dezelfde wijze doet. En bij voorkeur op dezelfde tijd van de dag. Je omvang kan namelijk ´s avonds wel 1 of 2 cm afwijken van die van de ochtend.

Op de tekening hieronder zie je hoe je precies moet meten (Bron: artsennet.nl/kenniscentrum). Aan smokkelen heb je natuurlijk weinig. Dus de buik intrekken of de meter extra hard aantrekken maken het vetgehalte niet lager. Meet over een aantal weken weer en dan weet je of je bent afgevallen of aangekomen. Buikomvang meten