Jeugdtraining.nl

afvallen53Voor velen is afvallen een levenslange opdracht.
En dat ligt bepaald niet aan te weinig doorzettingsvermogen.
Was het maar zo simpel dan was het probleem met overgewicht en obesitas zo opgelost.

weegschaal1196162738

Afvallen, een moeilijke opdracht.
Het is bekend, steeds meer mensen zijn te zwaar. Ook kinderen eten meer dan goed voor ze is. De oplossing is snel aangedragen. Minder eten en meer bewegen. Dat is zo gemakkelijk gezegd! Maar de realiteit is dat er maar weinig dingen in het leven zo moeilijk zijn als het gewicht op een ideaal niveau te houden. Dat heeft een aantal biologische redenen. Lees er meer over in: Waarom worden we dik?

Het belangrijkste eerst: Een fors overgewicht, oftewel obesitas, is een serieuze aandoening en te beschouwen als een ziekte. En zeker niet iets om je voor te schamen. Het is wel een reden om een dokter te raadplegen. Er zijn namelijk gezondheidsrisico's zoals suikerziekte, problemen met hart en bloedvaten, etc. 

Ook als je geen obesitas hebt maar alleen wat teveel gewicht, is het verstandig om een deskundige te vragen je te helpen. Een diëtiste bijvoorbeeld. De ervaring leert dat vrijwel niemand met serieus overgewicht er in slaagt om dat zonder hulp te bestrijden. Loop geen frustraties op en vraag gewoon om hulp.

Wat moet je in iedere geval niet doen? Weegschaal 2
Ga zeker niet zomaar een of ander zwaar dieet gaan volgen. De kans is groot dat het niet bepaald gezond is. Zeker in de groei is het belangrijk dat je alle belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt. Met een zwaar dieet gaat dat niet werken.
Er zijn talloze diëten met soms bekende namen. Er zijn diëten op basis van pillen, poeders, drankjes en kruidenmengsels. Diëten op basis van een bepaalde filosofie zoals vetarm of juist koolhydraatarm of eiwitarm. Van alles wordt aangeboden als de ultieme oplossing. Vaak met allerlei dubieuze “medische” of “wetenschappelijke” claims. Het enige wat ze doorgaans gemeen hebben is dat diegene die met een nieuw dieet komt er aardig wat geld mee verdient. De gebruiker schiet er doorgaans maar weinig mee op. En sommige “oplossingen” zijn zelfs schadelijk.

Kortom, ook zonder  ernstig overgewicht of obesitas is het niet verstandig om zonder deskundige begeleiding van een diëtist een zwaar dieet te volgen. Het gaat namelijk om meer dan alleen minder calorieën binnen krijgen. Het is evenzeer belangrijk alle essentiële voedingsstoffen op te nemen. En dat is nog eens extra belangrijk bij personen die nog in de groei zijn.

Wat helpt wel? sc fat kid
In de eerste plaats je gezonde verstand gebruiken. Je weet zelf ook wel dat veel frisdrank, snoep en vette snacks je niet helpen om af te vallen. De jongen op de foto geeft hier niet bepaald het goede voorbeeld. Nu is dit natuurlijk extreem maar je snapt de bedoeling. Let een beetje op wat je eet en vooral ook drinkt. Frisdranken, vruchtensappen, ranja's en dergelijke zitten vol suiker.
Bovendien, dergelijke zeer calorierijke dranken zoals cola, sinas en alcoholische dranken worden door het lichaam niet als voedsel herkend. Bij vast voedsel geeft de maag op een bepaald moment een signaal af dat er genoeg is gegeten. Bij vloeibaar voedsel zoals frisdranken is dat niet het geval en kan zonder problemen nog een hele maaltijd (of een zak chips!) naar binnen worden gewerkt. Qua calorieën ben je dan echter al ver over de limiet.

Ga eens kijken op de site van het voedingscentrum. Daar lees je alles over gezond eten. www.voedingscentrum.nl
Kort samengevat:

250px-Schijf van Vijf1. Stop of verminder het eten van vette en of zoete tussendoortjes. Marsen, snickers, zakken chips, magnums, gevulde koeken, enz.
2. Wees zeer voorzichtig met frisdranken en fruitsappen. Die zitten boordevol met suiker.
3. Eet gezond volgens de schijf van vijf. Voor meer info: www.voedingscentrum.nl
4. Beweeg voldoende. Minimaal 1 uur per dag. De sportschool kan een prima programma verzorgen om zoveel mogelijk vet te verbranden.
Met deze 4 punten is al een heel eind te komen. Nog meer afvallen? Raadpleeg dan een deskundige diëtist.

Extra bewegen is altijd nuttig. Niet alleen omdat je gewicht verliest maar vooral ook omdat het de risico's van overgewichtsziekten sterk doet afnemen. Zelfs al zou je geen gram afvallen. Je trainer kan een speciaal trainingsschema voor je maken om overtollig vet te verliezen.
Let op: gezond afvallen gaat niet snel. Geduld hebben en vol houden. Meer info over waarom afvallen zo moeilijk is? Lees: Waarom worden we dik?