Jeugdtraining.nl

Long Term Athletic Development

Het is van belang dat de trainingen afgestemd zijn op ontwikkelingsfase en leeftijd en dat alle aspecten die bij een normale ontwikkeling horen, aan bod komen.
Een kind is nu eenmaal bepaald geen miniatuur volwassene. Kinderen stoppen niet met ontwikkelen van bewegingspatronen op het moment dat ze kunnen lopen. Integendeel, het ontwikkelen gaat door tot ver na de puberteit. Het is daarom zo belangrijk dat alle aspecten van de ontwikkeling getraind worden en bij voorkeur op het moment dat die het meeste effect hebben. Bewegingsarmoede verstoort de natuurlijke ontwikkeling al genoeg. Alle aspecten, dus niet alleen die toevallig bij de favorite sport aan bod komen. Meer weten over training voor een sportloopbaan?
Programma's gericht op volwassenen zijn dan ook helemaal niet geschikt voor kinderen en jongeren. Ongeacht of het nu gaat om algemene training, gewichtsverlies of training met een toekomstige topsportcarrière in het achterhoofd. In tegendeel, ze kunnen zelfs schadelijke zijn. Een reden temeer om niet zomaar een training uit een boek of tijdschrift te volgen.

weightlifting-1 11-jarige gewichthefferBijvoorbeeld, het is dwaasheid te denken dat het traininsprogramma voor een topsport gewichtheffer eenvoudig gecopieerd kan worden voor een jonge sporter zoals deze 11-jarige. Even wat gewichten aanpassen en klaar.

Dat is vragen om ernstige blessures. Met gewichtheffen voor kinderen is op zich niets mis maar de training moet dan grotendeels gericht zijn op het aanleren van de juiste techniek. En zoals op deze foto te zien is zit het met de houding van deze jongeman wel goed.

ThrophyZoals al aangestipt, een te vroege sportspecifieke training voor een bepaalde sport is niet verstandig omdat eenzijdige ontwikkeling en overbelasting (blessures) op de loer liggen. Zo is het een slecht idee om bijvoorbeeld een 8-jarige intensief te trainen als werper bij honkbal of een 10-jarige urenlang op een tennisbaan te zetten. Het is beter te streven naar een kampioenschap op 18 jarige leeftijd dan te proberen dat al op jonge leeftijd te bereiken en daarna de sport vaarwel te moeten zeggen vanwege chronische blessures door eenzijdige ontwikkeling en overbelasting.


Bij jeugdsport wordt daarnaast nogal eens over het hoofd gezien dat iedereen zich in een eigen tempo ontwikkelt. Een laatbloeier die op jeugdige leeftijd geen wedstrijden wint kan als jongvolwassene wel eens alle toenmalige jeugdkampioenen achter zich laten.

Kortom, jeugdtraining moet veelzijdig en leeftijdsspecifiek zijn en gericht op zijn op een geleidelijke langdurige ontwikkeling zonder blessures.
Long Term Athletic Development dus.